In Jazzflits 307 werd de dubbel-cd ‘Elektra’ van trompettist Michael Varekamp juichend besproken. Het project was gebaseerd op een nooit plaatsgevonden muzikale ontmoeting tussen trompettist Miles Davis en gitarist Jimi Hendrix. De energie spatte van deze cd’s. Het is opzwepende muziek waarvan ik mij toen afvroeg of een echte ontmoeting tussen Davis en Hendrix beter was geweest. In elk geval waren het twee cd’s zonder de geringste inzinking, met een onvermoeibare swing, en op vele momenten hallucinerend van schoonheid. Varekamp en medeleider-gitarist Jerôme Hol heb- ben dit hoogtepunt een vervolg gegeven met de nieuwe cd ‘More Elektra’. Met bassist Manuel Hu- gas, die Harry Emmery vervangt en verder met dezelfde bezetting. Opnieuw gingen deze mannen de studio in zonder muziek en zonder afspraken en ontstonden de composities ter plekke door gezamenlijke improvisatie. Het woord compositie is misschien zelfs onterecht want de negen nummers gaan ongemerkt in elkaar over door verandering van thema en sfeer. De energie die ‘Elektra’ zo kenmerkte wordt moeiteloos geëvenaard in ‘More Elektra’. De vraag is of zo’n vervolg iets toevoegt aan hun eerdere meesterwerk. Die vraag kan vol- mondig bevestigd worden, en nog meer dan je zou verwachten. De sterke Davis-Hendrix sfeer, al was die bedacht en misschien wel ver van de realiteit, is min of meer losgelaten. Het lijkt of de groep daar- aan minder waarde hecht en hij volgt meer en vrij- er zijn eigen weg. De samples staan iets meer op de voorgrond, drummer Kooger heeft een nog belangrijker rol opgeëist waarbij Hol probleemloos zijn gierend bluesy licks kwijt kan. Burkens voegt meer dan eerder zachte melodieuze passages toe, de basgitaar geeft hoe dan ook een ander karakter aan de muziek en Varekamp is opnieuw op zijn best. ‘More Elektra’ is daardoor een meer dan geslaagd vervolg op de vier jaar eerder opgenomen dubbel- cd ‘Elektra’.
Tom Beetz